Ugrás a tartalomhoz

A mese, nemcsak mese (videóval frissítve)

Mezőkövesd hírei

Dr. Kádár Annamária, pszichológus tartott előadást március 6-án a Közösségi Házban. A Kabócák és Manócskák szervezésében megrendezett program során betekintést kaphattak az érdeklődők arról, hogyan fejleszti gyermekeink érzelmi intelligenciáját a mese.

A mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata érzelmi biztonságot, nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört biztosít a gyermekeknek, amelyben meg tudnak pihenni, ellazulni. A meseolvasás-hallgatás rítusa segít lezárni egy mozgalmas és eseménydús napot. A kisgyermek mesehallgatás során befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában. Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette. A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze.
Dr. Kádár Annamária pszichológus részletesen bemutatta, hogy a gyermekek korához milyen típusú mesék illenek, mi számít jó és mi rossz mesének. Elmondta, hogy az a mese számít jónak, amiből nincs kivéve a meséből a konfliktus, hogy a történet teljes valójával találkozzon a gyermek. A másik fontos kritériuma a jó mesének, hogy ne legyen túl illusztrált a könyv, hiszen az visszafogja a gyermek képzelőerejét. Azt is elmondta dr. Kádár Annamária, hogy 4,5-5 éves korú, illetve annál idősebb gyermeknek szabad varázsmeséket olvasni, mert ebben a korban fejlődik ki az a képességük, hogy bele tudja élni magát a mesébe, de meg tudja már különböztetni a mesét és a valóságot. E kor alatt még nagyon összemosódik a fantázia és a mesevilág.


Elmélet és mese egy könyvben

Erről a témáról írt könyvet a szakember Mesepszichológia címmel. A könyv sajátossága, hogy az első részében a meséknek az érzelmi intelligenciára gyakorolt fejlesztő hatásait elemzi, a második részben pedig a szerző saját meséit olvashatjuk. 10 mese szerepel a kötetben, amelyek egy Lilla nevű kislányról szólnak, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A történetek 4–9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban.

Kapcsolódó hírek