Ugrás a tartalomhoz

Egy rendhagyó kirándulás

Mezőkövesd hírei

Első hallásra, olvasásra talán morbidnak tűnik az a felvetés, hogy egy nyugdíjas klub tagsága kirándulást szervezzen egy temetőbe. Pedig ez történt.

A vezetőség javaslatára akadt is sok jelentkező. Valahol mélyen már sokunkban megfogalmazódott, hogy jó volna látni, hol, milyen helyeken zajlik a történelemből ismert vagy a hírekben hallott, újságokban olvasott nagyjaink temetése, évfordulós megemlékezése. A sok ismeretséggel, kapcsolattal rendelkező kultúros Icuka megszervezett mindent. A Klubunk tagságából 18 fő április 24-én vonattal indult Budapestre, a Fiumei úti Sírkertbe. Jó idő, kényelmes utazás, negyedórás gyaloglás után máris a célnál voltunk. A kapunál fogadott bennünket egy munkatárs, aki az üdvözlés után átadott bennünket a „túra” vezetőjének. Mi álmélkodtunk a sok dolgozón, a hatalmas területen, a nagy épületen, ami kerítésen kívülről nem is látható. Kaptunk egy térképet a parcellakiosztásról, az utakról, terekről, hátlapján az itt eltemetettek neveivel.
A túravezetőnk elmondta a sírkert kialakításának történetét a kezdetektől, és egy – már korábban kialakított útvonal mentén – másfél órán keresztül vezetett bennünket.
Így láttuk elsőként Vörösmarty Mihály, Arany János, síremlékét. A Kossuth- és a Deák-mauzóleumot, ahová be is mentünk. Rengeteg szépséget, gyönyörűséget, műalkotást láttunk bent, mely méltó volt az elhunytak emlékéhez.  A „haza bölcsé”-nek nyughelyét sok, az életét méltató idézet és törvénycikkely díszíti.
Az ismertetés nem szorítkozott csupán hivatalos részre, hanem apró kis emberi, családi eseménynek tarkították. Megismerhettük a remekművek szerzőjét, építőjét, festőjét, stb. is.
Külön parcella van az 1848-as szabadságharc vértanúinak, középen a fekete márvány obeliszkkel. Ennek szélére kerültek a vértanúk özvegyeinek síremlékei. Az utókor kegyelete külön részre temette az 1956-os forradalom ismert és azonosított mártírjait. Megdöbbentők azok fekete márványtáblák nevekkel teleírt oldalai, melyek hosszú-hosszú métereken szegélyezik ezt a parcellát. Azoknak állít emléket, akiknek csak a neve vált ismertté.
Láttuk a munkásmozgalmi panteon betonkolosszusát, a Batthyány-mauzóleumot – csak kívülről -, sok színész, költő, zeneszerző szarkofágját, családi sírboltját. Útvonalunktól távolabb volt Antal József hatalmas síremléke, közelében Mádl Ferenc égre törő obeliszkje. Nagyjaink síremlékére nemzetiszínű szalagokat helyeztünk el.
Élvezet volt hallgatni vezetőnk előadását. Hivatása volt ez neki, ő maga járatos a történelemben. Közben csodáltuk a platán, a gesztenye, a tölgyfasorokat, a hatalmas gondozott területet, melynek teljes megismerésére 7 ilyen túranap kellene.
Ezt követően bementünk az ország egyetlen Kegyeleti Múzeumába – egy másik másfél órára. Temetési ruhák, kellékek, hintók, urnák, maszkok fejlődése kronológiai sorrendben került bemutatásra.  Olyan vezetővel, aki - a maga 25 évével- beleásta magát a téma kutatásába, megismerésébe és szívvel-lélekkel akarja átadni tudását minden látogatónak. A régi öregekkel mi is elmondhatjuk: „Ilyen művelt, elhivatott, lelkes emberekért tartja még Isten a világot.”
A túrák végén még egy kicsit hűsöltünk a hatalmas fák alatt, a virágos zöld pázsiton, majd egyénileg látogattuk meg a nagy művészeink nyughelyét. Közel lévén a Keleti pu., már a 3-as és 4-es vonattal jöttünk is haza.
Köszönet az látványos helyszín választásáért, a gondos, precíz szervezésért. Jó szívvel ajánljuk más egyéni és csoportos látogatóknak is.
Ugye, nem is olyan morbid?